Významné nedostatky v oblasti verejného obstarávania a hospodárenia a nakladania s majetkom obce Terchová
Rozbor správ o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Aj napriek splneniu povinnosti hlavného kontrolóra vypracovať správu o kontrolnej činnosti za 1. polrok a 2. polrok 2016, ani v jednej správe nebolo upozornené na významné nedostatky našej obce, t.j.:
- obec Terchová nezverejňuje súhrnné správy o zrealizovaných zákazkách s cenami vyššími ako 5 000 eur v zmysle § 117 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní v platnom znení
- obec neobstaráva tovary, služby a stavebné práce cez elektronické trhovisko
- obec uzatvorila vo februári 2016 zmluvu o budúcej kúpe bytového domu, ktorý v čase uzatvorenia zmluvy ešte neexistoval. Uvedený postup sa považuje za obchádzanie zákona o verejnom obstarávaní a čo je najhoršie, za takéto porušenie zákona môže byť uložená pokuta vo výške 5 % zmluvnej ceny /cena za penzión Terchová bol dohodnutý vo výške 996 990 eur, v takomto prípade by pokuta bola vo výške 49 850 eur /
- obec nezverejňuje všetky povinné informácie v zmysle zákona o slobode informácií
- chýbajú zápisnice z obecného zastupiteľstva
- neskoro zverejňuje prijaté uznesenia OZ
- obchodné spoločnosti Obecný podnik Terchová s.r.o. a Terchovec s.r.o. nezverejňujú zmluvy, objednávky i faktúry. Obecný podnik Terchová s.r.o. a jej hospodárenie za rok 2015 (obrat 31 325 eur a hospodárila so stratou –5 665 eur)
- obec nezverejňuje informácie akým spôsobom môže obyvateľ Terchovej alebo ktorýkoľvek občan Slovenskej republiky získať informácie, napr. o hospodárení s obecnými prostriedkami. Chýba informácia, kde možno podať žiadosť o sprístupnenie informácií, návrh, sťažnosť alebo iné podanie
- obec nezverejňuje zámer predať svoj majetok a jeho spôsob
- pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, obec nezverejňuje zámer previesť majetok týmto spôsobom. Čo je dôležité ? Uvedený postup našej obce nie je v súlade so zákonom a absencia tohto postupu je v rozpore so zákonom. Na základe zákona o majetku obcí je samospráva povinná zverejniť tento zámer najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu obecným zastupiteľstvom na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke. Na základe vyššie uvedených skutočností je možné konštatovať, že všetky doposiaľ uzavreté kúpne zmluvy možno považovať za tzv. absolútne neplatné právne úkony v súlade s § 39 Občianskeho zákonníka
Na základe správ o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra musím zhodnotiť, že hlavný kontrolór obce Terchová sa nevenoval svojej kontrolnej činnosti a nepoukázal na významné nedostatky v oblasti verejného obstarávania a hospodárenia a nakladania s majetkom obce. Do budúcna by bolo vhodné uvažovať o zmene hlavného kontrolóra, pretože Terchová potrebuje kontrolóra, ktorý bude svoju prácu vykonávať zodpovedne a svedomite. Znova sa opakujem. Ide o funkcionára obce, ktorý môže odhaliť, resp. zabrániť plytvaniu verejných zdrojov, porušovaniu zákonov a ignorovaniu pravidiel. V skratke zasiahne práve tam, kde samospráva má najväčšie nedostatky a kde je najzraniteľnejšia.
Touto cestou chcem poprosiť hlavného kontrolóra i vedenie obce Terchová, aby nezatvárali oči nad svojimi pochybeniami a okamžite odstránili nedostatky.
Článok uverejnený 23.03.2017
Prečítané 2696×